Tunel tramwajowy

W tunelu tramwajowym odcinek długości 1,5 km z przystanku Politechnika do Ronda Mogilskiego pokonujemy w niecałe 3 – 4 minuty. Daje to średnią prędkość około 21 – 26 km/h. Prędkość swobodnie mogłaby być większa gdyby nie groteskowe ograniczenie prędkości w tunelu do 30 km/h, które to ograniczenia wprowadził zarządca tunelu zasłaniając się brakiem “zaawansowanych systemów bezpieczeństwa”.
Mimo to tunel tramwajowy w Krakowie jest odcinkiem spełniającym standardy premetra.
Odcinki naziemne

Poza tunelem istnieją i nadal powstają nowe linie “szybkiego” tramwaju. Są to linie naziemne, kolizyjne i niestety w przypadku większości skrzyżowań tramwaj nie posiada nań bezwarunkowego zielonego światła.

Odcinek Kurdwanów – Bieżanowska: 2.9 km. Zgodnie z rozkładem podróż na tym odcinku trwa 7 – 8 minut. Prędkość średnia to już około 21 – 22 km/h. Sporo, ale nadal mniej niż “ustawowe” 24 km/h. Te 2 – 3 km/h to w warunkach miejskich całkiem dużo, wbrew pozorom. Niestety odcinek ten nie jest w pełni wydzielony od ruchu samochodowego (wręcz przeciwnie, raz torowisko wjeżdża na środek jezdni a raz zjeżdża w bok) ani nawet nadjeżdżający tramwaj nie ma bezwzględnego pierwszeństwa.

Odcinek Mały Płaszów – Rondo Grzegórzeckie: 4.2 km. Rozkładowo podróż trwa jedynie 10 minut, co daje prędkość handlową 25 km/h. Jest to już wartość zadowalająca, choć tramwaj nadal nie posiada bezwzględnego “zielonego światła”; a powinien.

Co przykre, władze miasta obecnie każdy wybudowany odcinek linii tramwajowej nazywają – ot, chwyt marketingowy – “szybkim tramwajem”, rozwadniając prawdziwe znaczenie tego zwrotu.